voor Twaalf Min

🙂 Gevoel en 🙁 Gevoel

Iedereen voelt zich wel eens verdrietig. Of boos, bang, zenuwachtig, onzeker, somber, moe, teleurgesteld, eenzaam. Dit zijn allemaal niet leuke gevoelens. Ze zien er zo uit: 🙁 . Gelukkig zijn er ook veel leuke gevoelens. Die zien er natuurlijk zó uit: 🙂 . Goeie voorbeelden: vrolijk, blij, verliefd, zelfverzekerd, dankbaar, ontspannen, trots, opgelucht, enthousiast, gezond, fit.

Natuurlijk heb je graag altijd 🙂 gevoelens. En nooit 🙁 gevoelens. Maar zo makkelijk gaat dat helaas niet. Want net als 🙂 gevoelens horen ook 🙁 gevoelens gewoon bij het leven.

Waar komen je gevoelens vandaan?

Een gevoel krijg je door hoe je denkt over een situatie die je meemaakt. Dus wat je van die situatie vindt. Je krijgt een 🙁 gevoel als je die situatie vervelend vindt. Of eng, saai, stom, moeilijk, oneerlijk, gevaarlijk, verdrietig. Maar je krijgt een 🙂 gevoel als je een situatie meemaakt die je leuk of fijn vindt. Of grappig. Of interessant. Of mooi.

Hoe je over een situatie denkt, dat noemen we je denkmanier. Je denkmanier zorgt voor je voelmanier. De volgorde is dus zo: een situatie → je denkt iets → je voelt iets. We geven je een voorbeeld:

Laura wordt wakker. Ze doet het gordijn open en kijkt naar buiten. Ze ziet dat er een dik pak sneeuw is gevallen. Ze denkt: ‘Yes, eindelijk sneeuw! Kunnen we lekker met de slee naar school en daar een sneeuwballengevecht houden. Na school maken we een mega sneeuwpop in de tuin. Cool!’

Laura’s buurjongen Roel wordt ook wakker. Hij doet zijn gordijn open en ziet ook al die sneeuw. Hij denkt: ‘Shit, rotsneeuw! Ik heb geen zin om naar school te lopen. Dan krijg ik natte en koude voeten. En met de fiets val ik natuurlijk. De voetbaltraining zal ook wel weer afgelast worden. Balen!’

Je merkt dat Laura van de sneeuw een 🙂 gevoel krijgt, want ze is blij, vrolijk, enthousiast. Maar Roel heeft duidelijk een 🙁 gevoel, want hij is boos en teleurgesteld.

Dat is toch opvallend? Laura en Roel zien door het raam precies hetzelfde: sneeuw. Maar toch krijgen ze elk een heel ander gevoel: Laura 🙂 en Roel 🙁 . Hoe komt dat? Dat zit zo. Laura vindt sneeuw leuk. Ze heeft dus een positieve en optimistische denkmanier over sneeuw. Door deze denkmanier krijgt zij dat 🙂 gevoel. Roel haat sneeuw. Hij heeft dus een negatieve en pessimistische denkmanier. Die geeft hem een 🙁 gevoel.

Snap je het? Vast wel!

🙁 gevoelens krijg je dus van dingen die je niet leuk of niet fijn vindt. Bijvoorbeeld omdat je ze verdrietig vindt, of oneerlijk. Of dingen die je tegenvallen of die je niet lukken. Ook kunnen er dingen zijn waar je zenuwachtig van wordt, of bang, of boos.

Iedereen heeft te maken met levensdingen die hij 🙁 vindt. Voorbeelden? Lekke band, ziek huisdier, moeilijke schooltoets, ruzie thuis, vrienden kwijtraken door verhuizing, zittenblijven op school, belangrijke wedstrijd verliezen, spreekbeurt, zakken voor een examen, iemand die doodgaat, fietssleutel kwijtraken, iemand die voorkruipt in de winkel, dikke spin boven je bed. En nog veel meer!

Gelukkig zijn er ook veel dingen in het leven waar iemand een 🙂  gevoel van krijgt. Voorbeelden: een zusje of broertje krijgen, een diploma behalen, kampioen worden, jarig zijn, schoolreisje, een compliment krijgen of een knuffel, een wedstrijd winnen, een goed rapport, vakantie, je fietssleutel terugvinden, zonneschijn of toch liever ijs met sneeuwpret? Heb jij zelf nog voorbeelden?

Je lichaam voelt met je mee

Een 🙁 denkmanier en een 🙁  voelmanier merk je vaak ook ergens in je lichaam. Voorbeelden: buikpijn, hoofdpijn, opgetrokken schouders, gebogen houding, zweethanden, trillende handen, ‘n rood hoofd of rode vlekken in je nek, geen zin hebben in eten, slappe benen, huilen, moeilijk in slaap vallen, je vaak moe voelen.

Ook een 🙂 denkmanier met een 🙂 gevoel kun je goed in je lichaam voelen of aan je lichaam zien: pretoogjes, ontspannen spieren, vlinders in je buik, glimlachen, schaterlachen, juichen, huppelen, dansen, zingen, fluiten, goed slapen, fit zijn.

Praten over 🙁 gevoelens

Het is fijn als je geen grote problemen hebt en als je meestal een 🙂 denkmanier hebt. Dan heb je vanzelf ook meer 🙂 gevoelens dan 🙁 gevoelens. Maar het is niet fijn als je wél vaak last hebt van 🙁 gevoelens. Dan is het goed als je met iemand kunt praten over die gevoelens. Praten over je 🙁 gevoelens is best dapper! Want het is niet altijd makkelijk om iemand iets te vertellen over je problemen en over je 🙁 gedachten en 🙁 gevoelens. Misschien durf je het niet, omdat je het niet gewend bent. Of omdat je je schaamt. Of omdat je denkt dat er toch geen oplossing is voor je probleem.

Door te praten over je 🙁 gevoelens voel je je vaak al wat beter. Je voelt je dan opgelucht. En opluchting is een belangrijk 🙂 gevoel! Het is nog fijner als je ontdekt wat jij zelf kan doen met je 🙁 gedachten, waardoor je minder last krijgt van 🙁 gevoelens. Niet om zulke gedachten en gevoelens voor altijd weg te toveren. Dat lukt bij niemand! Maar wel om te zorgen dat je er niet te vaak last van hebt.

Naar de kindercoach?

Het kan zijn dat er niemand is die jou goed genoeg kan helpen als je veel last hebt van 🙁 denkmanieren en 🙁 voelmanieren. Dan kan het verstandig zijn om te praten met een kindercoach. Dat is iemand die kinderen graag helpt om anders om te gaan met moeilijke situaties en gebeurtenissen in hun leven.

De kindercoach kan jou helpen om 🙁 denkmanieren te veranderen in 🙂 denkmanieren. Samen bedenk je oefeningen om die 🙂 manieren aan te leren. En natuurlijk bedenk je samen ook hoe je die 🙂 denkmanieren echt gaat gebruiken in je leven. Daar heb je natuurlijk het meest aan! Als je dit steeds beter kunt, krijg je ook meer zelfvertrouwen. Dit is alweer een heel belangrijk 🙂 gevoel!

Zo word je stap voor stap handiger in het aanpakken van problemen die je tegenkomt. Met andere woorden: je krijgt meer zelfkracht. Met meer zelfkracht maak je zelf je eigen leven ’n stukje makkelijker en meer 🙂 .

Succes!