voor Twaalf Plus

  Pretbedervers

  • Proefwerk: altijd weer die sh*t stress
  • Waarom pesten ze mij steeds?
  • Ik verveel me zo vaak
  • Zij willen dat ik, maar…
  • Heb ik maar een 9 voor het proefwerk?
  • Ik voel me altijd zo gestrest
  • Zal ik dit … of … toch dat?
  • Ik durf niet zo goed …
  • Dat leer ik nooit van z’n leven!
  • Ik moet van mezelf per se …
  • Ik heb alweer zo slecht geslapen
  • School? Stom. En saai.
  • Ik zou dat wel graag willen, maar …
  • Ik heb nooit tijd om …
  • Ik kan me niet concentreren –
  • Vorige keer lukte het niet, dus …
  • Mijn planning gaat steeds fout
  • Ik ben eigenlijk best saai. Toch?
  • Waarom moeten ze altijd mij hebben?
  • Ik ben bang dat …

….. en ga zo maar door ……..

Misschien herken je sommige pretbedervers uit ’t rijtje hierboven? Pretbedervers zijn minizinnen van weinig woorden, maar ze hebben wel veel invloed op je gedrag, op je doen en laten. Pretbedervers zijn namelijk lastige gedachten. Ze spoken door je hoofd. Ze laten zien dat je negatief of pessimistisch aankijkt tegen bepaalde situaties of gebeurtenissen in je leven. Zo’n donkere kijk zorgt ervoor dat je deze situaties en gebeurtenissen als een (groot) probleem kunt ervaren. Daarom bezorgen pretbedervers je ook een gevoel dat niet fijn is: verdrietig, verward, boos, bang, somber, moe, zenuwachtig, onzeker, schuldig, beschaamd, passief, eenzaam. Pretbedervers doen dus precies wat het woord zegt: ze bederven je plezier en ontspanning, ze geven je ongezonde spanning. Stress dus.

Het is logisch dat je met pretbedervers in je hoofd en nare gevoelens in je lijf een behoorlijke kans hebt dat je niet goed genoeg kan functioneren en presteren in bepaalde situaties. Het effect van je gedrag is dan vaak “ondermaats”, d.w.z. het effect is minder of anders dan het had kunnen of moeten zijn zonder de ballast van pretbedervers.

Pretbedervers zijn eigenlijk rommelgedachten. Ze horen dus thuis in de prullenbak, niet in je hoofd. Maar het is niet zo makkelijk om jezelf in je eentje te verlossen van pretbedervers. Iemand anders om ondersteuning vragen kan dan verstandig zijn. Dat is geen teken van zwakte, maar juist een bewijs van je kracht. Want je komt dan op voor je eigen belangen!

Naar een coach?

Voor die ondersteuning kun je bijvoorbeeld terecht bij een kinder- en jongerencoach. Zoals die van SalkaValka. Maar let op: hij heet niet Harry Potter. Hij kan jouw pretbedervers dus niet wegtoveren. Maar ook als hij dit wél zou kunnen, zou hij het lekker toch niet doen. ‘Ah, wat flauw!’ hoor ik je zeggen? Nee, dat is niet flauw. Want als de coach jouw probleem gaat oplossen, voel jij je misschien wel geholpen, maar eigenlijk ben je dat dan niet. Want stel dat het probleem terugkomt. Of dat er een nieuw probleem opdoemt. Ga je dan weer naar een coach? En daarna weer? Zo blijf je aan de gang. Dat is vast niet je bedoeling! Je kan je tijd wel leuker besteden ….

De coach lost jouw probleem dus niet op. ‘Hij doet dus eigenlijk niks voor me?’ Jawel hoor! Hij ondersteunt je op ‘n manier, waar jij uiteindelijk het meest aan hebt: hij helpt jou om jezelf te helpen in het omgaan met situaties in jouw leven, die jij lastig vindt. Dat begint met: opruimen. ‘Opruimen? Van wat dan?’, vraag je je af? Tja, wat denk je zelf? Je hebt vijf, vooruit, zés nadenkseconden …1…2…3…4…5…6…

‘Uh …. uh ….. m’n pretbedervers?        Goed geraden!

Toekomst, heden, verleden

Coaching is toekomstgericht: we kijken vooral vóóruit, want je wilt natuurlijk verbetering bereiken. Maar dat vooruitkijken begint, gek genoeg, met terugkijken. Namelijk terugkijken naar manieren van denken en doen, die jou eerder goed geholpen hebben. Of die dat nog steeds doen. Dat is kostbare bagage. Ze kunnen “gerecycled” worden voor de aanval op je pretbedervers. Daarnaast kun je door coaching ook nieuwe denk- en doe-manieren oefenen en toepassen. En eventueel aanvullende “tips & trucs” zijn handig voor beter ontspannen, concentreren, leren en onthouden. Zó ben je aardig op weg naar het beter omgaan met lastige taken en zaken in je leven van alledag. En dus ook op weg naar je beter in je vel voelen. Dubbele winst!

Huiswerk       ‘Huiswerk? 🙁 🙁 ’        Nee, sorry … zelfwerk!

Meestal krijg je na een gesprek met je coach een opdracht mee: over iets nadenken, iets lezen of iets opschrijven, iets opzoeken of iets uitzoeken, iets uitproberen of iets oefenen. Dus niet niksen maar ’n hoop ietsen doen. Met de oefening of opdracht ga je thuis aan de slag en/of op een andere plek. Opdrachten en oefeningen noemen we zelfwerk. Hieruit kan je afleiden, dat jij zélf een grote invloed hebt op het resultaat van je eigen coachingstraject. Hoe jij actief omgaat met jouw zelfwerk, heeft veel invloed op dit resultaat. Dus: er is (zelf)werk aan de winkel!

Ontdekkingsreis

Een coachingstraject bij SalkaValka kan je vergelijken met een wandeling naar een hoge bergtop. Die top is je doel. Een mooie uitdaging, maar ook een pittige klus. Daar begin je dus niet zo maar aan. Een goede voorbereiding is nodig: stevige schoenen, routekaart en kompas, zonnebril en regenkleding, eten en drinken. Topfit zijn en er zin in hebben hoort natuurlijk ook in je wandelbagage.

Eigenlijk is zo’n wandeling naar die hoge bergtop een ontdekkingsreis. Sowieso omdat je de juiste paden moet zien te vinden. Maar ook omdat je onderweg van alles tegenkomt en meemaakt: brandende zon, klaterende waterval, gammele hangbrug, donker tunneltje, sneeuwstorm, kraakhelder bergmeertje, mooie planten en leuke dieren, dichte mist, spekgladde gletsjer. Wat je onderweg óók ontdekt is hoe het zit met je geduld, discipline en doorzettingsvermogen.

Misschien zeg je nu: “Ja, bekijk jij het maar met je stoere bergwandeling, ik heb hoogtevrees! “

Aha, dat komt goed uit! Hoogtevrees is namelijk een handige eigenschap in de bergen. Het beschermt je tegen het nemen van onverantwoorde risico’s: een smal paadje kiezen langs een diepe afgrond, omdat het dan korter lijkt naar de top. Of haastig lopen met grote passen, waardoor je gauw moe wordt én kunt uitglijden. Ook niet slim: te laat je regenjas aandoen, waardoor je het koud krijgt. Of vergeten om op tijd te eten en te drinken, waardoor je snel door je energievoorraad heen bent. Die bergtop is dus een prima doel en een mooie uitdaging. Maar de tocht ernaartoe is dat óók. Het is geen race en veiligheid gaat vóór alles.

Coaching naar meer zelfkracht

Precies als die bergwandeling gaat ook een coachingstraject bij SalkaValka: het is geen wedstrijd, geen spoedklus. Het is stap voor stap ontdekken, versterken en toepassen van wat je al in je mars hebt aan kennis, talenten, vaardigheden. En alleen als het nodig is: extra kennis tot je nemen en nieuwe vaardigheden aanleren. En daarna deze natuurlijk oefenen. En: toepassen in je leven. Zo versterk je je zelfkracht. Dat houdt in dat je beter in staat bent om op eigen kracht problemen in je dagelijkse leven aan te pakken en beter om te gaan met lastige taken en zaken. Met meer zelfkracht maak je jouw persoonlijke pretbedervers een kopje kleiner! En zo maak je zelf je eigen leven een stukje makkelijker en leuker.

Succes!